Aktor na scenie jest organizmem "podłączonym do wysokiego napięcia", więc widzi i słyszy wszystko z potrójną mocą - mówi Michał Żebrowski, Dyrektor Naczelny Teatru 6.piętro
Kampania SMARTFON OFF. TEATR ON. powstała z troski zarówno o Aktora na scenie, jak i o Widza na widowni. Ma
nagłośnić istotną kwestię społeczną, jaką jest nagminne korzystanie ze smartfonów w teatrze podczas spektakli.
Smartfon stał się nieodłącznym elementem naszego życia, w każdym miejscu i w każdej sytuacji. Używanie smartfona dla niektórych stało się jak nałóg, a wiele osób wręcz nie potrafi się powstrzymać, by przez jakiś czas do niego nie zerkać. Czasem zapominamy, lub nie chcemy go wyłączyć...
DLACZEGO POWSTAŁA KAMPANIA:
Dźwięki telefonu, wibracje, światło ekranu, odbieranie połączeń, sprawdzanie wiadomości, godziny, robienie zdjęć aktorom podczas spektaklu - każda z tych form korzystania ze smartfona w Teatrze rozprasza aktorów na scenie, przeszkadza innym widzom, ale również wpływa negatywnie na własny odbiór przedstawienia.
CEL KAMPANII:
Kampania powstała po to, by uzmysłowić Widzom i Widzkom jak ważne jest wyłączenie telefonów w Teatrze i nie korzystanie z nich podczas spektakli. Kampania ma zwrócić uwagę na niekorzystny wpływ dźwięków z widowni i świateł ekranów telefonów na Aktorów oraz innych widzów oraz podkreślić, że skuteczne "odłączenie się" od świata zewnętrznego jest niezbędne, by poczuć chemię wspólnego przeżycia wytwarzaną przez dialog Sceny i Widowni - tu i teraz. Niech Teatr znów będzie miejscem, gdzie poczujemy przynależność do kreatywnej wspólnoty, miejscem gdzie spotykamy się z Kulturą. Miejscem bez smartfona.
ELEMENTY KAMPANII:
Idea kreatywna podkreślająca wagę wyłączenia telefonów w teatrze to spoty video z Aktorami dyskutującymi ze „zmęczonymi” smartfonami oraz plakaty z cytatami „zbuntowanych maszyn”. Aktorzy dzielą się też swoją perspektywą sceniczną: czy i co słychać i widać ze sceny? Perspektywa Ekspertów z dziedziny psychiatrii, psychologii, jogi i praktyki uważności.
IDEA KREATYWNA stworzona przez wielokrotnie nagradzaną agencję GRANDESI bazuje na koncepcie: Smartfony też mają uczucia, potrzebują chwili dla siebie. Dajmy im odpocząć chociaż w teatrze.
W nagraniach video wzięli udział znani i popularni aktorzy, których możemy zobaczyć w spektaklach w Teatrze 6.piętro: Joanna Liszowska, Adriana Kalska, Barbara Kurdej- Szatan, Pola Gonciarz, Michał Żebrowski, Mateusz Damięcki, Cezary Pazura, Cezary Żak, Mikołaj Roznerski, Piotr Głowacki czy Rafał Królikowski.
EKSPERCI:
Teatr 6.piętro zaprosił do Kampanii Ekspertów, którzy ze skutkami (i przyczynami) nałogowego korzystania ze smartfonów spotykają się w swojej codziennej pracy:
Dr Andrzej Silczuk - lekarz specjalista psychiatra, wykładowca uniwersytecki, ekspert zdrowia publicznego w dziedzinie psychiatrii i uzależnień - opowiada o tym co dzieje się w naszym mózgu gdy jesteśmy „tu i teraz”, a jakie mogą być skutki korzystania lub nawet zerkania na telefon w trakcie spektaklu.
Tomasz Lipowski - nauczyciel medytacji, pomaga odnaleźć spokój i zrozumieć naturę rzeczy. Uważność studiował wśród buddyjskich mnichów w świątyni Wat Tam Wua w Tajlandii - pokazuje jak się odłączyć od nadmiaru bodźców (w tym od tych generowanych przez smartfon) oraz dzieli się praktycznymi radami jak czerpać radość z bycia „tu i teraz” w teatrze.
TEATRY A TELEFONY KOMÓRKOWE W POLSCE
W Polsce jest 892 teatrów o różnym statusie, charakterze i podległości organizacyjnej (sezon 2019/2020). W tym sezonie odbyło się 1118 premier, zagrano 26 843 spektakli, które obejrzało 4 257 125 widzów1. Wg badań CBOS opublikowanych w październiku 2021 aż 96% dorosłych Polek i Polaków korzysta z telefonów komórkowych, z czego
zdecydowana większość (78%) używa smartfonów. Wynika z tego, że na każdym spektaklu teatralnym ta zdecydowana większość publiczności ma przy sobie smartfona. Nam zależy na tym, by te smartfony przez czas trwania przedstawienia były wyłączone.
Więcej tutaj